werkwijze

Als ik lessen of rondleidingen geef doe ik dit vaak aan de hand van thinking routines, onderdeel van de methode Visible Thinking (www.visiblethinkingpz.org). Kunst roept vaak veel vragen op. Waar gaat het over? Wat stelt het voor? Wat zie ik? Pasklare antwoorden zijn er niet altijd. Iedereen denkt en kijkt anders. Kijken en praten over kunst lijkt dan misschien moeilijk. Met behulp van Thinking Routines wordt een gesprek een stuk makkelijker en deze methode levert verrassende inzichten op over kunst en kijkers. Deze methode probeert stil te staan bij de manieren waarop je kunt nadenken en tot antwoorden komt. Er zijn verschillende routines waarmee je dichter bij de betekenis van een kunstwerk komt. Afhankelijk van de routine neem je de tijd om waar te nemen, te fantaseren, je in te leven of erachter te komen welke keuzes een kunstenaar heeft gemaakt. Ook sta je stil bij wat een kunstwerk met jou en jouw leven te maken heeft.
 Alle routines bestaan uit verschillende stappen die het denken zichtbaar maken. De stappen of vragen geven vorm aan het gesprek.
Tijdens mijn lessen en projecten worden met name de kerndoelen onder de leergebieden Oriëntatie op jezelf en de wereld en Kunstzinnige oriëntatie aangeboden. Maar ook de kerndoelen behorend bij Nederlands en Rekenen/Wiskunde kunnen zeker ingezet worden, afhankelijk van uw wensen.


Archief