Scholing

 

Voor leerkrachten en docenten basis- en voortgezet onderwijs en kunstdocenten:

Duik in een kunstwerk met Thinking Routines

Moderne kunst roept vaak veel vragen op. Waar gaat het over? Wat stelt het voor? Wat zie ik? Pasklare antwoorden zijn er niet altijd. Iedereen denkt en kijkt anders. Kijken en praten over kunst lijkt dan misschien moeilijk. Met behulp van Thinking Routines wordt een gesprek een stuk makkelijker en deze methode levert verrassende inzichten op over kunst en kijkers.

Met thinking routines:
– wordt iedereen – jong en oud – een geoefende kunstkijker;
– neem je de tijd een kunstwerk en de kunstenaar echt te leren kennen;
– kom je samen meer te weten over kunst en elkaar;
– raak je niet uitgekeken maar kun je ook in vijf minuten al heel wat zien.

Thinking Routines komt uit de methode Visible Thinking. Deze methode probeert stil te staan bij de manieren waarop je kunt nadenken en tot antwoorden komt. Er zijn verschillende routines waarmee je dichter bij de betekenis van een kunstwerk komt. Afhankelijk van de routine neem je de tijd om waar te nemen, te fantaseren, je in te leven of erachter te komen welke keuzes een kunstenaar heeft gemaakt. Ook sta je stil bij wat een kunstwerk met jou en jouw leven te maken heeft.
Alle routines bestaan uit verschillende stappen die het denken zichtbaar maken. De stappen of vragen geven vorm aan het gesprek.

Tijdens de training leer je de methode kennen door er zelf mee aan de slag te gaan. We oefenen de routines samen tijdens de scholingsbijeenkomsten en ik nodig je uit om ze in je klas te gebruiken.


Archief